Känner du inte till, Filip Magnusson, att all saltning på allmän plats är kriminell? Alla kan anpassa sig till naturlig halka men ingen frisk människa kan anpassa sig till vägsalt eller saltlake. Det kan du hälsa Göran Svensson och Peter Sielck.
Självklart är det oansvarigt, ja praktiskt taget att betrakta som förskingring, att slösa bort 1,5 miljoner på sånt trams som saltsopning av en simpel cykelväg. Det är inte ett dugg svårt att cykla på snö och is. Det har jag själv erfarenhet av under flera decennier.
Jag tycker faktiskt att människor är skyldiga att lära sig både att gå och att cykla. Det är oansvarigt att halka eller att cykla omkull och att drabba samhället med sjuk- och vårdkostnader och därutöver inkomst- och skattebortfall.
Vi borde införa krav på gåkort. Man ska inte ha rätt att gå slarvigt, gå ansvarslöst, gå vårdslöst, gå för fort eller gå över sin förmåga. Man ska sätta ned fötterna bestämt, inte fjanta runt som ett sprätthöns. Varför inte införa lokala gåskolor samt krav på mönsterdjup och gummiblandning avseende vinterskosulor?
När man tränat gång och tillgodogjort sig önskad färdighet tar man kontakt med gåinspektören och beställer tid för att ”gå upp”. Man redovisar då såväl teoretiska kunskaper som praktiska färdigheter.
Klarar man sin uppgång utfärdas ett personligt gåkort som ska medföras vid gång på allmän plats. Observera att det är oansvarigt i flera avseenden att gå för fort. T.ex kan man bli andfådd varvid risk för onödiga koldioxidutsläpp kan befaras.
Det bör ställas samma krav på cyklister som på fotgängare. Det är orättvist att ha höga krav på bilister som har fyra hjul men inga krav på cyklister som endast har två. Ja, och hur många fötter har en normal, så kallad ”allmänhet” vilket lär vara polisens benämning?
Polisens uppgift blir i större utsträckning att ha koll på individer som går vårdslöst och mindre på dem som har avvikande hudkulör.
Här en av Trafikverkets bödlar, torpeder tillika terrorister.